יום שני, 9 במאי 2011

מדוע עדיף ללמוד אנגלית במקום סינית

אם אנגלית היא שפה בינלאומית בשל חשיבותה של ארה"ב לכלכלת העולם, אולי תמה זמנה. במיוחד בתקופה בה העיתונות מלאה בחדשות כלכליות עגומות רבים שואלים אם ארה"ב תאבד את מעמדה ככלכלה המובילה בעולם מוקדם מן הצפוי.

כעת, סין מדורגת רביעית מבין המעצמות הכלכליות מיד אחרי גרמניה, בטריליוני דולרים (טריליון = אלף מיליארד). סין צפויה לעקוף את ארה"ב בתוצר מקומי גולמי בין השנים 2035-2040. ובכן, כמו שאומרים, קל יותר לחזות את העבר מאשר את העתיד והחיזוי הנ"ל נעשה לפני בערך 7 שנים. בפרט החיזוי נעשה לפני המשבר הכלכלי הנוכחי, וכעת עולות שאלות, כמו:
  • האם בשנת 2050 העולם עוד יעשה שימוש בדולר (בניגוד ליואן הסיני או מטבע אחר)?
  • עם התפתחותה הכלכלית של סין ומצבה הנוכחי הלא-יציב של כלכלת ארה"ב, האם סין תעקוף את ארה"ב עוד לפני 2035? (נכתבו לאחרונה מאמרים החוזים שסין תעקוף את ארה"ב בעוד 10-12 שנים).
לכן, בהתחשב בכך שסין הולכת להיות הכלכלה המובילה בעולם, במוקדם או במאוחר – ומן הסתם במוקדם – למה לא להתחיל ללמוד סינית עכשיו במקום אנגלית?
אחרי הכל, אין הרבה אנשים שדוברים סינית כשפה שניה, מה שפותח עבורנו הזדמנות מצוינת להיכנס לנישה הזו בתחילת דרכה. בדיוק כמו שעשו רבים בשנות ה-60 וה-70 כאשר התחילו ללמוד אנגלית כשפה שניה. נשמע הגיוני, לא? קודם כל הרשו לי לומר שאם אתם רוצים ללמוד סינית, אתם מוזמנים לעשות זאת. זו שפה מרתקת, תרבות מרתקת וארץ מרתקת. יחד עם זאת, עדיין לא מומלץ לכם לבטל קורס אנגלית בוול סטריט או לזרוק את ספרי הלימוד.
אין ספק שסין בדרכה להיות המעצמה הכלכלית המובילה בעולם, גם אם לא ברור מתי בדיוק זה יקרה. בנוסף אין ספק שבהקשר יהיו השלכות לגבי לימוד שפות, כפי שתהיה השפעה על היבטים רבים אחרים כמו התרבות והכלכלה שלנו. אבל האם זה מעיד על סופה של אנגלית כשפה בינלאומית?  האם סינית תחילף את האנגלית בעוד חמישים שנה?
באופן אישי, אני בספק והנה כמה סיבות למה:
  • לאנגלית כרגע מעמד סולידי כשפה בינלאומית, ומעמד זה הולך וגובר. 
  • הודו, עוד כלכלה עולה בעתיד, משתמשת באנגלית כשפת החינוך והמדיה  כך שעלייתה של הודו מחזקת את מעמדה של אנגלית בעולם.
  • הסינים עצמם מאוד נלהבים ללמוד אנגלית עם למעלה מ-300 מיליון תלמידי אנגלית כיום. ממשלת סין מיקמה את האנגלית כאחד הנושאים החשובים ביותר בבתי ספר.
  • הכתב הסיני לא מתאים לשימוש בינלאומי: הוא מסובך מדי ולוקח המון זמן ללמוד את כל התווים. לדוגמא, תלמידי השפה הסינית ברמה התחלתית לא מצליחים להשתמש במילון.
אז התחזית שלי לעולם בעוד 25-30 שנה היא שסינית תהפוך לשפה נלמדת נפוצה, אך בסך הכל אנגלית תשמור על מעמדה הקיים. סביר להניח שלא תקום עוד מעצמה שתשלוט בעולם מבחינה תרבותית וכלכלית באותו אופן בה שלטה ארה"ב ב-50 שנה האחרונות. עם זאת, השפה בעזרתה יתקשרו במרכזי התרבות והכלכלה בעולם (ניו יורק, בייג'ינג, ניו דלהי, טוקיו, סאו פאולו, וכד') קרוב לוודאי עדיין תהיה אנגלית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה